Jakie pojazdy podlegają pod e-TOLL? Sprawdź!

Zgodnie z ustawą wprowadzoną w 2020 roku, pobór opłat obowiązuje na płatnych autostradach, drogach ekspresowych i niektórych drogach krajowych. Co więcej, na wybranych odcinkach można rozliczyć przejazd wyłącznie zdalnie – nie ma możliwości zrobienia tego na bramkach. Jakie pojazdy podlegają pod e-TOLL, a które nie muszą korzystać z tego systemu?

e-TOLL – samochody dostawcze – dla kogo jest obowiązkowy?

System e-TOLL dla samochodów dostawczych i ciężarowych obejmuje wszystkie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Dotyczy to również autobusów, niezależnie od ich ciężaru. 

Zgodnie z przepisami wprowadzonymi w 2020 roku, e-TOLL dla samochodów dostawczych obowiązuje:

  • samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony,
  • mikrobus z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony,
  • ciągnik siodłowy z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
  • ciągnik siodłowy bez naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
  • samochód dostawczy powyżej 3,5 tony.

Dlatego dla większości firm transportowych, które dysponuje flotą tak zwanych busów, e-TOLL jest obowiązkowy. Najwygodniej korzystać z niego za pośrednictwem OBU (z ang. On Board Unit), czyli urządzeń pokładowych.

Pojazdy korzystające z e-TOLL na autostradzie

Na niektórych odcinkach polskich dróg system e-TOLL obowiązuje wszystkie pojazdy, także osobowe i motocykle. Warto o tym pamiętać, aby nie narazić się na wysokie mandaty.

e-TOLL na ciężarówki – kto musi go używać?

W przypadku samochodów ciężarowych e-TOLL jest niezbędny w niemal każdym przypadku. Zgodnie z założeniami ustawodawcy w taki sposób przejazdy muszą rejestrować:

  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton,
  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton z przyczepą z dyszlem,
  • ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton.

Dla samochodów ciężarowych e-TOLL nie stanowi nowości. Ich kierowcy są zobowiązani do używania tego systemu od samego początku jego wprowadzenia. Zanim to nastąpiło, najcięższe pojazdy musiały rozliczać się w systemie viaTOLL, którego kontynuację stanowi właśnie e-TOLL. 

E-TOLL – pojazdy lekkie – kogo dotyczy?

Jak wygląda e-TOLL dla pojazdów lekkich? Tutaj sytuacja jest nieco inna. Samochody osobowe, motocykle i małe mikrobusy muszą korzystać z e-TOLL, jednak wyłącznie na dwóch odcinkach autostrad, czyli:

  • Wrocław Bielany – Gliwice Sośnica,
  • Konin – Stryków.

Na tych odcinkach e-TOLL obowiązuje każdy typ pojazdu. Oprócz wymienionych wcześniej ciężarówek i aut dostawczych, są to również:

  • jednoślady (skutery, motocykle),
  • trójkołowce,
  • samochody osobowe,
  • samochody osobowe z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t),
  • samochody dostawcze z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t),
  • mikrobusy z liczbą miejsc siedzących równą 9 lub mniej (łącznie z kierowcą),
  • mikrobusy z liczbą miejsc siedzących równą 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 t.

Kierowcy samochodów osobowych e-TOLL mogą opłacać na różne sposoby. Najczęściej wykorzystuje się do tego rządową aplikację. Ma ona jednak pewne mankamenty, jeśli więc często podróżujesz tymi odcinkami, warto wyposażyć swój pojazd w OBU. 

Pojazdy zwolnione z opłaty e-TOLL

Niektóre pojazdy są zwolnione z opłat e-TOLL. Dotyczy to przede wszystkim samochodów Policji, Straży Pożarnej, karetek czy służb utrzymania dróg. 

Za przejazd nie muszą płacić również pojazdy Krajowej Administracji Skarbowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego i innych służb państwowych.

​Artykuł sponsorowany

Autor

Redakcja

4up.pl

Komentarze (0)
Zostaw komentarz