Redakcja
4up.pl
Ogromny postęp technologiczny sprawił, iż w ostatnich latach zaczęto stosować silniki, które przy małej pojemności potrafią osiągnąć naprawdę dużą moc. Szczególnie widoczne jest to w przypadku silników diesla. Aby sprostać wymaganiom nowych jednostek napędowych w zakresie tłumienia hałasów i wibracji, stworzono koło zamachowe dwumasowe. Ponieważ jednak jest to dość wrażliwy i kosztowny element samochodu, tzw. „dwumas” zaczęto zastępować kołem jednomasowym. Czy słusznie?
Współcześnie konstruowane jednostki napędowe, mimo niewielkich pojemności, są w stanie generować coraz większą moc. Wytwarzane przez nie coraz wyższe momenty obrotowe sprawiają, że zwykłe koła zamachowe (wraz z tarczami sprzęgłowymi wyposażonymi w tłumiki drgań) nie są w stanie wystarczająco dobrze zniwelować dźwięków i drgań emitowanych przez silnik. Poszukując rozwiązania tego problemu, producenci aut stworzyli koło zamachowe dwumasowe, które od 1999 roku montowana są w samochodach jako element wyposażenia standardowego.
Koło zamachowe dwumasowe jest przede wszystkim rozwiązaniem wydajnym i bezpiecznym dla silnika. Ponieważ doskonale tłumi dźwięki i drgania wytwarzane przez silni, jego obecność w samochodzie zapewnia odpowiedni komfort wszystkim podróżującym nim osobom. Niebagatelną zaletą kół dwumasowych jest również to, iż dzięki nim możliwa jest płynna jazda przy niskich obrotach, co znacząco wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki kołom dwumasowym poprawie uległy również poszczególne elementy związane z prowadzeniem samochodu – łatwiejsza zmiana biegów dzięki mniejszej sile wymaganej do wykonania tej czynności oraz złagodzenie efektów towarzyszących uruchamianiu i wyłączaniu silnika, a także zatrzymywaniu samochodu.
Pośród całego zestawu zalet „dwumasu” znajduje się też jedna poważna wada – cena. W przypadku awarii koła zamachowego dwumasowego, właściciela auta może czekać wydatek sięgający nawet kilku tysięcy złotych. Zwłaszcza jeśli wymienić należy również sprzęgło. Aby uniknąć podobnych problemów, w niektórych modelach samochodów oryginalny „dwumas” wymieniany jest na sztywne koło zamachowe, popularnie zwane kołem jednomasowym.
Rozwiązanie z wymianą koła dwumasowego na jednomasowe stosowane jest od dość niedawna. Warunkiem koniecznym do skorzystania z niego jest wymiana kompletnego modułu, a więc tarczy sprzęgła, docisku, łożyska oraz samego koła zamachowego. W module z kołem jednomasowym, tarcza sprzęgła posiada konstrukcję gwarantującą lepsze tłumienie drgań niż w przypadku sprzęgła standardowego. Koło jednomasowe, oprócz odpowiedniego komfortu jazdy, zapewnia też optymalną wydajność przeniesienia momentu obrotowego. W porównaniu z „dwumasą”, koło jednomasowe jest wyraźnie trwalsze, jednak przede wszystkim dużo tańsze. Moduł koła jednomasowego to wydatek nawet 60% mniejszy, niż zakup nowego koła zamachowego dwumasowego. Nic więc dziwnego, że rozwiązanie to tak szybko zyskuje na popularności wśród kierowców.
Materiał partnera zewnętrznego
4up.pl
Portal z pasji do pozyskiwania wiedzy
Wielotematyczny zakres serwisu ułatwi codzienne życie
Żyj pełnią życia
E-mail: lifestyle@4up.pl