Gotowanie na parze! Smaczna i zdrowa alternatywa dla tłuszczu!

Coraz więcej z nas odczuwa skutki niezdrowej i tłustej żywności. Przybieramy na wadzę lub mamy problemy z trawieniem. Na szczęście nie musimy rezygnować z ulubionych produktów, jeśli w swojej kuchni zaczniemy uskuteczniać gotowanie na parze.

Gotowanie na parze znane jest ludzkości o tysięcy lat, tak samo jak jego zalety. W dobie mnożących się diet jest to świetna alternatywa, by schudnąć i jeść zdrowo nie zmieniając menu. Gotowanie na parze nie ma praktycznie żadnych wad, za to posiada mnóstwo zalet. Potrawy w ten sposób przyrządzone są lekkostrawne i zachowują witaminy i odżywcze składniki, które nie są wypłukiwane przez wodę czy zabijane przez wysoką temperaturę. Na dodatek ograniczamy spożywanie tłuszczu, bo nie stosujemy go jak przy smażeniu, a ten zawarty w mięsu się wytapia. Dzięki czemu dania przygotowywane w parowarach pomagają obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób wykładu krążenia. Samo „gotowanie” posiłku jest łatwe i bardzo efektywne, ponieważ współczesne parowary są wielopoziomowe, więc cały obiad może gotować się w tym samym czasie. No i przede wszystkim trudno coś przypalić.

Gotować na parze możemy na kilka sposobów. Najprostszym jest użycie parowaru, który zazwyczaj wyposażony jest automatyczne programy dostosowane do rodzajów produktów. Nie musimy się więc martwić o czas czy stopień przygotowania składników - zrobi to za nas system. Innym sposobem jest zakup specjalnego garnka do gotowania na parze, który posiada dwa poziomy – jest mniejszy niż parować i wymaga użycia kuchenki gazowej. Inną opcją jest zakup specjalnego sitka wkładanego na dno garnka z gotującą się wodą. Najfajniejsze jest to, że metodą parową można ugotować właściwie wszystko! Na parze bardzo wdzięcznie wychodzą warzywa, w tym te, które trudno ugotować al dente, jak brokuły, kalafior czy marchew. Świetnie wychodzi też ryż, ponieważ nie skleja się i łatwiej się go nakłada. Do tego przygotujesz kurczaka, cielęcinę, ryby czy owoce morza, a nawet jajka – najlepiej na miękko).

Najważniejsze zasady gotowania na parze

Jeśli zdecydujesz się na ugotowanie czegoś na parze, poznaj kilka zasad, by zrobić to dobrze. Składniki przygotowywane w ten sposób zachowują więcej smaku niż gotowane, więc postaraj się je posolić dopiero po położeniu na talerz. Alternatywnie możesz zastosować sporą ilość ziół – świetnie sprawdzą się zioła prowansalskie, szczególnie do ryby. Jeśli korzystasz z kuchenki gazowej, po ugotowaniu się wody skręć kurek, by tylko lekko bulgotała – przecież chodzi nam tylko o wytworzenie pary. Niektóre produkty wymagają dłuższej kąpieli parowej (np. mięsa) – staraj się więc je kłaść na najniższym poziomie urządzenia. Jak wspominaliśmy, tą techniką szybko i efektywnie przygotowuje się ryby. Jeśli jednak korzystamy z produktów zamrożonych, powinniśmy je wcześniej rozmrozić (by nie kumulować nadmiaru wody). Obawiasz się, że przygotowując rybę będziesz musiał wietrzyć kuchnię? Owiń mięso folią aluminiową – zatrzyma ona nieprzyjemne zapachy.

Potrawy przygotowywane na parze to naprawdę świetna alternatywa dla osób, chcących unikać tłuszczu. Jest jeszcze jedna metoda, która może się sprawdzić – stosowanie patelni grillowej. Wymaga ona, podobnie jak inne rekwizyty kuchenne, odpowiedniej obsługi i przede wszystkim cierpliwości. Odwdzięczy się za to pysznymi i lekkimi potrawami. Jak więc się z nią obchodzić? No właśnie – cierpliwie. Patelnia grillowa wymaga przede wszystkim nagrzania (w ogóle to chyba taka cecha każdego grilla), a na samym początku „dotarcia”. To znaczy, że idealnie zacznie ona pracować, gdy będzie miała już kilka miesięcy stażu (i Ty też:)). Dlatego najlepiej zaczynać od prostych potraw. Idealnie sprawdzi się mięso mielone w gotowych formach lub siekane czy plastry kurczaka z jajkiem. Na patelni grillowej świetnie wychodzą też warzywa, ale i one wymagają czasu, by uzyskać najlepszy smak. Jeśli chcesz to urządzenie użytkować długo, wiedz też, że nie powinieneś stosować na niej marynat na bazie miodu czy czegokolwiek, co jest związane z cukrem (szczególnie na początku użytkowania). Po prostu czasem trudno się go usuwa ze świeżych powłok. Niektóre rzeczy, jak warzywa, możemy grillować na suchej patelni, ale każdorazowo zaleca się posmarowanie jej minimalną warstwą oliwy.

Co ważne, tak jak w przypadku gotowania na parze, różne produkty wymagają innego czasu nagrzewania. Nawet różne gatunki mięsa będą wymagały zupełnie innego podejścia. O ile kurczaka będziemy grillować w miarę szybko, to grube steki będą od nas wymagać cierpliwości i częstszego przekładania. Jeśli nie masz jeszcze w domu takich urządzeń kuchennych, możesz je dostać w rozsądnych cenach nawet w supermarkecie. Jeśli wolisz postawić na jakość, wybierz jedną ze znanych na rynku marek. Np. Tefal produkuje zarówno parowary, jak i patelnie grillowe czy garnki indukcyjne. Te ostatnie zaczynają zdobywać rynek i powoli wypierają tradycyjne sposoby gotowania. Pełen wybór produktów można znaleźć tutaj: http://www.tefal.pl/Garnki-i-Patelnie/Patelnie-i-garnki/c/pots%2B%26%2Bpans

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

4up.pl