Arterioskleroza i otyłość – dwa powiązane ściśle ze sobą ogromne problemy zdrowotne

Duża część osób zamieszkujących kraje bogate i mocno uprzemysłowione (ale nie tylko) zmaga się z wieloma dolegliwościami zdrowotnymi. Wysoki wskaźnik zachorowalności na choroby cywilizacyjne (dwudziestego pierwszego wieku) spowodowany jest życiem w środowisku stresogennym, które wiąże się ściśle z prężnie rozwijającą się gospodarką oraz prowadzeniem dynamicznego tempa życia.

Ciągle stawiane są wyższe wymagania społeczne, przez co człowiek zaniedbuje w dużej mierze sferę zdrowotną i lekceważy potrzeby podstawowe, czyli fizjologiczne takie jak sen czy odpoczynek. Ludzie, żyjąc w pędzie nie kontrolują nawet jakości i ilości spożywanych posiłków. Duża dostępność barów i restauracji, przygotowujących szybkie jedzenie na wynos sprawia, że coraz więcej ludzi decyduje się na kupno takiego jedzenia, które nie zachwyca składem. Najpowszechniejszymi więc problemami zdrowotnymi, które doskwierają ludziom w krajach zindustrializowanych są arterioskleroza (miażdżyca), która atakuje tętnice oraz otyłość. Miażdżyca tętnic powoduje odkładanie się cząsteczek cholesterolu po wewnętrznej ich ścianie i sprawia, że stają się one węższe, a co za tym idzie również mniej drożne, przez co przepływająca przez nie krew nie krąży z odpowiednią prędkością w tych naczyniach. Powstające w wyniku miażdżycy złogi cholesterolowe wraz z postępem choroby narastają i istnieje wówczas ryzyko oderwania się takiego złogu (skrzepu) i zatkania tętnicy. W efekcie człowiek może przejść zawał serca lub udar niedokrwienny mózgu. Bardzo ważne jest więc dbanie o swoje cenne zdrowie. Pamiętajmy, że łatwiej oraz taniej jest zapobiegać, aniżeli leczyć. Aby uniknąć zachorowania na tę groźną chorobę jaką jest miażdżyca należy przede wszystkim przestrzegać zasad zdrowego jedzenia. To co jemy ma znaczny wpływ na nasz wygląd. Otyłość zwiększa ryzyko pojawienia się miażdżycy i możliwych innych chorób dietozależnych. Posiłki należy więc przygotowywać samemu, a jeśli nie ma się czasem takiej możliwości to najlepiej kupować je ze sprawdzonego źródła, aby wiedzieć co tak naprawdę się w nich znajduje. Właściwe odżywianie jest kluczowym czynnikiem w profilaktyce miażdżycy. Do żywieniowych czynników przeciwmiażdżycowych zalicza się: warzywa (w postaci surowej, gotowanej oraz mrożonej), owoce (w postaci świeżej oraz mrożonej), produkty białkowe o niskiej zawartości tłuszczu (wymienia się tu chude: mleko, sery i mięsa, ryby, nasiona roślin strączkowych), produkty zbożowe (pieczywo z pełnego przemiału, czyli takie, które bogate jest w cenny błonnik pokarmowy, grube kasze – gryczana, jęczmienna, pełnoziarnisty makaron lub makaron z pszenicy durum – semolinowy), zdrowe tłuszcze (oleje i oliwa z oliwek) oraz płyny (najważniejsza jest woda, ale można także spożywać słabe napary z herbaty).


Nie zapominajmy także o umiarkowanym wysiłku fizycznym, który także ma zasadnicze znaczenie w profilaktyce miażdżycy. Troszczmy się o swoje zdrowie, ponieważ mamy je tylko jedno.

 

Autor

Redakcja

4up.pl