Naturalne źródła energii dla Twojego organizmu!

Dostarczanie energii organizmowi polega przede wszystkim na odpowiednim zbilansowaniu wszystkich posiłków. Dietetycy oraz specjaliści od żywności nakazują, by jeść 5 posiłków w ciągu dnia. Tylko w ten sposób, dobierając odpowiednie składniki, będziemy mogli zapewnić organizmowi optymalną ilość energii.

Jak powstaje energia?

Nie jest tajemnicą, że nasze ciało składa się z komórek. W nich właśnie mieszczą się mitochondria, które odpowiedzialne są za wytwarzanie energii. Ale nie ma nic za darmo. Aby wytworzyć energię, mitochondria potrzebują odpowiedniego paliwa. I to nie byle jakiego. Mimo, że niektórzy powtarzają: "Piwo to moje paliwo", to alkohol dostarcza akurat niewiele energii, a dodatkowo nie jest rozkładany w organizmie, tylko praktycznie w całości wchłaniany do krwi. Najlepszym paliwem dla organizmu są węglowodany oraz tłuszcze. Ważne jednak, by nie przesadzać z ich spożywaniem, ponieważ podobnie jak ich niedobór, również ich nadmiar może nam zaszkodzić, powodując różna choroby (np. hipoglikemię).

Naturalne źródła energii - co wybrać?

Przede wszystkim zamiast makaronów czy ryżu warto wprowadzić do naszej diety kaszę gryczaną, która zawiera bardzo dużo białka, soli mineralnych, witamin oraz błonnika. Wysoka zawartość błonnika nie tylko powoduje uczucie sytości, ale także spowalnia trawienie węglowodanów i oczyszcza organizm z toksyn. Z tego też powodu warto sięgnąć po jęczmień zielony, który dodatkowo wspomaga perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, a także bogaty jest w witaminy z grupy B, beta-karoten, kwas foliowy oraz potas. Podobnie działają też nasiona chia, które również zawierają dużo błonnika.

Powiedzieliśmy o roślinach, które wzmagają uczucie sytości. Jest też jednak roślina, która wzmaga apetyt, działa moczopędnie i stosowana jest często w niektórych kosmetykach. Mowa oczywiście o pokrzywie. Mimo, że jest niepozorna i w dzieciństwie raczej ją przeklinaliśmy (kiedy przypadkiem się w nią wpakowaliśmy), to ma naprawdę wiele właściwości. Wpływa pozytywnie na produkcję czerwonych krwinek oraz jako jedna z niewielu roślin zielarskich, obniża poziom cukru we krwi.

Warto wspomnieć również o jarmużu.  W przeciwieństwie do większości warzyw i owoców, jego sezon przypada na zimę. Właśnie po pierwszych przymrozkach traci on swoją charakterystyczną goryczkę. Podobnie jak nasionka chia czy jęczmień, również jarmuż bogaty jest w błonnik. Jednocześnie ma mało kalorii, a dzięki dużej zawartości witaminy A, wpływa pozytywnie na naszą cerę, włosy, paznokcie i wzrok.

Jeśli chcecie poczytać więcej o właściwościach oraz zastosowaniu roślin, które ostatnio święcą coraz większą popularność, wejdźcie na stronę: naturapluszdrowie.pl.

Co zrobić, by uzupełnić niedobory składników odżywczych?

Czasami spożywamy potrawy, które co prawda dostarczają nam dużo energii, ale niestety są ubogie w wartości odżywcze. Jeśli nie mamy akurat możliwości jedzenia warzyw i owoców (najczęściej zimą), warto nadrabiać braki witamin, stosując różnego rodzaju suplementy. Zwykle zawierają one naturalne składniki, wyciągi z ziół oraz mieszanki witaminowe. Duży wybór takich suplementów znajdziecie m. in. na stronie: ekamedica24.pl.

Materiał partnera zewnętrznego

Autor

Redakcja

4up.pl