Chłopaki nie płaczą! Czy rzeczywiście?

Łzy kojarzą się z płaczem i kulturowo często uznawane są za niepożądany efekt zbytniej emocjonalności. Niewiele osób wie, że osoby o zdrowym spojrzeniu (nawet chłopaki) wciąż płaczą – ciągła produkcja niewielkiej ilości łez jest kluczowa dla zdrowia oka. Co robić, jeśli ta krucha równowaga jest naruszona?

Cienka warstwa łez, zwana też filmem łzowym, jest nieustannie produkowana przez zdrowe oko, mając na celu jego nawilżanie oraz oczyszczanie jego powierzchni z zanieczyszczeń. Film łzowy jest nieustannie usuwany podczas mrugania i odnawiany. Tak dzieje się w przypadku zdrowego oka, jednak badania mówią, że nawet co piąty polski pacjent zgłaszający się do okulisty skarży się na dyskomfort i wykazuje objawy zespołu suchego oka, co wskazuje na zaburzenia tego procesu. Jak radzić sobie z tymi dolegliwościami?

Jak polepszyć, a nie pogorszyć stan oka

Zespołu suchego oka nie da się wyleczyć, jednak istnieją sprawdzone sposoby na zmniejszenie dyskomfortu mu towarzyszącego. Objawy złagodzą środki farmakologiczne, jak krople do oczu lub specjalne żele. Ważne jest jednak, aby krople do oczu nie obkurczały naczyń krwionośnych – takie specyfiki mogą pogorszyć sytuację, na przykład zwiększając ciśnienie w gałce ocznej. Znaczna poprawa może także nastąpić, dzięki takim działaniom, jak częste mruganie, zapewnianie częstego odpoczynku oczom podczas czytania oraz pracy przy komputerze, ochrona oczu od słońca, zimna, wiatru. Pamiętaj, aby nosić okulary przeciwsłoneczne z wysokim filtrem UV. Tanie szkła kupowane u niesprawdzonych dostawców mogą jedynie pogorszyć sytuację – często, mimo naklejek deklarujących wysoką ochronę przeciwsłoneczną, nie posiadają takich właściwości. W takim wypadku ciemne okulary powiększają źrenicę oka powodując, że dostaje się do niego jeszcze więcej szkodliwych promieni.

Pij i jedz dla zdrowych oczu

Udowodniono, że spożywanie pokarmów bogatych w kwasy tłuszczowe Omega-3 zmniejsza występowanie zespołu suchego oka. Aby uzupełnić dietę o ten składnik odżywczy, jedz tłuste ryby (na przykład łosoś, makrela, śledź, tuńczyk, sardela) bądź dodawaj do posiłków zdrowe oleje – na przykład olej lniany. Kwasy Omega-3 można także z powodzeniem suplementować. Suchego oka pomoże ci uniknąć też odpowiednie nawadnianie organizmu. Może zdarzyć się, że odwodniony organizm nie ma z czego wytworzyć łez – dlatego pamiętaj, aby pić co najmniej półtora litra wody dziennie (około 8 szklanek). Jeśli uprawiasz sport, powinieneś odpowiednio zwiększyć tę ilość. Pomogą też nawilżające krople do oczu, najlepiej stworzone z myślą o łagodzeniu zespołu suchego oka. Takie krople tworzą warstwę nawilżającą przylegającą do komórek nabłonka i spojówek. Dzięki temu poprawią komfort, zmniejszając tarcie powiek. 

Materiał partnera zewnętrznego

Autor

Redakcja

4up.pl