Wynajem czy leasing?

Długoterminowy wynajem samochodów staje się obecnie coraz bardziej popularny wśród przedsiębiorców. Wpływa na to głównie sytuacja gospodarcza, która zmusza do poszukiwania oszczędności.

Tu jednak przed szefostwem firmy pojawia się dylemat, co jest bardziej opłacalne. Czy bardziej opłacalny jest wynajem czy leasing? Z podsumowania kosztów wynika, że wynajem jest tańszym rozwiązaniem i korzystniejszym, tym bardziej, że leasing wpływa na obniżenie zdolności kredytowej firmy.

Wynajmując samochód, po zakończeniu umowy takiego najmu możemy po korzystnej cenie wykupić auto lub po prostu je zwrócić i np. wynająć kolejne. W przypadku leasingu, po zapłaceniu ostatniej raty oraz uregulowaniu opłat ( wstępnej- do 20% wartości auta oraz końcowej - średnio 1% wartości auta) stajemy się właścicielami takiego auta.

W koszty możemy wliczać raty zarówno za wynajem, jak i leasing, można odliczyć w obu przypadkach do 6 tyś z podatku VAT.

Koszty związane z eksploatacją

Wynajem długoterminowy i leasing opierają się na kilku podobnych zasadach, jednak różnic jest równie dużo, głównie w kwestii kosztów eksploatacji. W przypadku wynajmu długoterminowego najemca nie ponosi żadnych kosztów ani ryzyka związanych z użytkowaniem auta, poza zakupem paliwa i płynu do spryskiwacza. Takie warunki zapewnia min. pionier świadczenia tego typu usług a przy tym, jeden z najbardziej znaczących dilerów Skody, firma POL-MOT Auto. Bierze ona na siebie wszystkie koszty związane z przeglądami, naprawami gwarancyjnymi i pogwarancyjnymi, remontami powypadkowymi, zakupem części zamiennych, ubezpieczenie OC i AC z pełnym assistance, likwidacją szkód, zapewnieniem auta zastępczego na czas naprawy, wyborem stacji obsługi, sezonową wymianą opon.

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku leasingu. Wszystkie wymienione koszty związane z eksploatacją auta obciążają leasingobiorcę. Ponosi on wszystkie koszty tak samo jak właściciel auta i sam musi zadbać by w odpowiednim czasie było opłacane OC i AC, wykonany przegląd itp. Obciążenie finansowe jest spore, szczególnie wtedy, gdy leasingowane auto jest już po okresie gwarancji, która w przypadku aut wynosi przeważnie dwa lata.

Koszty związane z leasingiem mogą więc być znacznie większe niż przewidywane. Biorąc auto w leasing nie możemy bowiem przewidzieć, jak ono będzie się sprawować przez czas trwania umowy. Nie wiemy ile będziemy musieli zapłacić za naprawy, wymianę sezonową opon, przeglądy, jakie koszty poniesiemy za auto zastępcze, gdy auto leasingowe będzie w naprawie. W przypadku wynajmu długoterminowego z góry wiemy dokładniej jakie będą koszty wynajmu przez cały okres umowy ponieważ są to jedynie comiesięczne, z góry ustalone raty.

 

Każdy może sobie pozwolić na takie rozwiązanie

Podstawową różnicą leasingu jest opłata wstępna, która wynosi do 20 % wartości nowego pojazdu. Opłata ta rekompensuje leasingodawcy spadek wartości auta w pierwszym roku jego użytkowania ponieważ w chwili obecnej towarzystwa ubezpieczeniowe z reguł nie utrzymują wartości fakturowej pojazdu przez 12 miesięcy. Często jest to uwarunkowane wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia.

W przypadku wynajmu długoterminowego, ryzyko związane ze spadkiem wartości auta i jego końcową wartością w całości spada na usługodawce.

Miesięczne raty za wynajem długoterminowy są niższe niż raty miesięczne za leasing.

Biorąc auto w leasing, miesięcznymi ratami spłacamy pełną wartość samochodu, oprocentowanie kredytu, wkalkulowane są w nie również koszty dodatkowe z tabeli prowizji i opłat leasingu.

Zawsze należy wziąć pod uwagę fakt, że umowa leasingowa obniża zdolność kredytową firmy. Banki umowy leasingowe traktują prawie na równi z umowami kredytowymi, oznacza to, że firma może mieć problemy z zaciąganiem kolejnych kredytów. Umowy wynajmu długoterminowego nie obniżają zdolności kredytowej firmy, nie wpływają więc znacząco na jej finansową kondycję.

Koszty wynajmu długoterminowego nie są wysokie, pozwolić sobie może na nie nawet jednoosobowa firma. Opłaty miesięczne uzależnione są od kasy auta i tak za wynajem Skody Fabii płaci się około 1100 zł miesięcznie.

Podsumowując

Decydując się na wynajem długoterminowy ponosimy jedynie koszty miesięcznych rat, nie interesują nas za to koszty eksploatacji.

W przypadku leasingu poza miesięcznymi ratami leasingu wnosimy opłatę wstępną i końcową, ponosimy wszystkie koszta związane z użytkowaniem auta, jego ubezpieczeniem, naprawami itp. Jesteśmy za to auto w pełni odpowiedzialni.

Co z autem po zakończeniu umowy?

Zakończenie umowy leasingowej sprawia, że leasingobiorca otrzymuje kilkuletnie auto, które jest zużyte, dbając o wizerunek firmy czy wygodę i bezpieczeństwo pracowników, trzeba będzie w niedługim czasie zająć się sprzedażą tego auta. W przypadku wynajmu długoterminowego problemy związane ze sprzedażą auto spadają na firmę wynajmującą auta.

Rzadko zdarzają się klienci, którzy po zakończeniu umowy najmu, decydują się na wykupienie auta. Z reguły jest tak, że w takim przypadku klienci wolą spisać nową umowę najmu na zupełnie nowe auto.

Wynajem długoterminowy w ten sposób prezentuje się o wiele korzystniej od leasingu. Koszty są niższe, a kwestie związane z użytkowaniem nie są dla firmy obciążeniem.

Jako ciekawostkę warto dodać, że w krajach Europy zachodniej zdecydowana większość aut firmowych, to auta wynajmowane.

 

Materiał partnera zewnętrznego

Autor

Redakcja

4up.pl