Wymiana łożyska w kole

Większość producentów samochodów oraz poszczególnych części samochodowych daje nam liczne wskazówki oraz zalecenia dotyczące wymiany łożysk i piast – każdy z nas powinien ich ściśle przestrzegać. Bardzo ważne jest zadbanie o czyste warunki do przeprowadzenia takiej wymiany; nie używamy przy tym młotka do skorygowania łożyska.

Do demontażu starego kompletu powinny posłużyć nam specjalne ściągacze. W czasie montowania nowego łożyska ważne jest odpowiednie dopasowanie ich do właściwej strony; czujnik musi trafiać w pierścień magnetyczny łożyska. W wielu samochodach – głównie w tych z napędem na tylną oś, choć nie tylko – łożyska są zintegrowane z piastą koła.

Na szczęście jej demontaż jest bardzo prosty i nie zajmuje zbyt wiele czasu. Wymianę piasty przedniej należy zacząć od uniesienie samochodu za pomocą podnośnika, a następnie po kolei zdejmować koło, zacisk hamulcowy, jarzmo zacisku oraz tarczę hamulcową.

Łożyska

Odkręcamy potem śrubę mocującą łożysko i rozpinamy połączenie wahacza i zwrotnicy. Z wewnątrz wysuwamy półoś i odkręcamy śruby, na których zamocowana jest piasta. Zdejmujemy starą i przygotowujemy rowek pod nową piastę, dokładnie go oczyszczając. Następnie montujemy całość w odwrotnej kolejności. Wymiana piasty tylnej jest dość podobna. Również i tu zaczynamy od podniesienia samochodu i zdemontowania koła, zacisku hamulcowego, jarzma i tarczy hamulcowej. Następnie musimy zdjąć specjalny dekiel stanowiący osłonę starego łożyska i odkręcić śruby, na których łożysko jest przymocowane.

Przy zdejmowaniu piasty warto pomóc sobie ściągaczem. Po założeniu nowej piasty i przykręceniu śrub montujemy wszystkie pozostałe elementy. Musimy jednak pamiętać, że wymiana łożyska w przednim kole stwarza konieczność wyregulowania geometrii zawieszenia, co może wymagać już nieco większej wiedzy. Koszty przeprowadzenia takiej operacji mogą się od siebie różnić w zależności od rodzaju łożyska.

Jeśli jest ono zintegrowane z piastą, to musimy liczyć się z nieco wyższymi cenami. Jeszcze większe koszty ponoszą posiadacze samochodów, w których łożyska zintegrowane są również z tarczą hamulcową oraz elementami systemu ABS. Warto o tym wiedzieć już w momencie wybierania dla siebie samochodu, bowiem w takich przypadkach okazuje się, że usterka jednej części niesie ze sobą konieczność wymiany całego zestawu.

Autor

Redakcja

4up.pl